13.4.2012 ELORANTA: KOHTUUHINTAISET PANKKIPALVELUT TURVATTAVA KAIKILLE

13.4.2012 ELORANTA: KOHTUUHINTAISET PANKKIPALVELUT TURVATTAVA KAIKILLE

Tiedote 13.4.2012 /  ELORANTA: KOHTUUHINTAISET PANKKIPALVELUT TURVATTAVA KAIKILLE

Kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (sd.) on jättänyt hallitukselle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy hallituksen toimenpiteitä ei-sähköisten pankkipalvelujen hinnoittelun kohtuullistamiseksi.

– Vaikka tänä päivänä suuri osa suomalaisista hoitaa pankkiasiointinsa sähköisesti, tulee kuitenkin muistaa, että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai kykyä turvautua pankkiasioinnissa sähköisiin palveluihin. Emme voi olettaa, että jokaisella on tietokone käytössään, tai että esimerkiksi kaikkien ikäihmisten tulisi sellaista osata käyttää, Eloranta muistuttaa.

Eloranta huomauttaa, että ns. perinteinen ja samalla huomattavasti kalliimpi pankkiasiointi pankkikonttorissa rasittaa kohtuuttomasti näiden ihmisten taloutta, jotka muutoinkin ovat usein huonommassa taloudellisessa asemassa. Hänen mukaansa on täysin kohtuutonta, että peruspankkipalvelut heikentävät toimeentuloa. Yhden laskun maksamisesta voi koitua usean euron ylimääräiset kustannukset.

– Eläkkeensaajien Keskusliitto ja Kuluttajaliitto luovuttivat maaliskuussa Kohtuuhintaiset peruspankkipalvelut kuuluvat kaikille -adressin eduskuntaryhmille. Järjestöt olivat keränneet adressiin 24 529 allekirjoittajaa. Kyseiset järjestöt toivoivat, että Eduskunta tekisi kaikkensa sen eteen, ettei huonossa taloudellisessa asemassa olevia tai ikäihmisiä syrjittäisi pankkiasioinnissa. Eloranta kertoo olevansa järjestöjen kanssa samaa  mieltä.

Eloranta muistuttaa, että, yhtenäisen euromaksualueeseen SEPAan siirtymisen myötä kansallisesta suoraveloituksesta luovutaan Suomessa vuoden 2014 alussa. Nyt pankit ja laskuttajat suosittelevat suoraveloituksen tilalle e-laskua, tai vaihtoehtoisesti verkkopankkia käyttämättömille asiakkaille uutta suoramaksu- palvelua. Tämä toimisi nykyisen suoraveloituksen tavoin, mutta takeita sen maksuttomuudesta ei ole saatu.