23.4.2012 ELORANTA: SUOMEN TULEE ENNAKOIDA ARKTISTEN ALUEIDEN POTENTIAALI MYÖS LIIKENNEPOLIITTISESTI

TIEDOTE 23.4.2012 /  ELORANTA: SUOMEN TULEE ENNAKOIDA ARKTISTEN ALUEIDEN POTENTIAALI MYÖS LIIKENNEPOLIITTISESTI

Kansanedustaja ja Pohjoismaiden neuvoston jäsen Eeva-Johanna Elorannan mukaan (sd.) valtioneuvoston liikennepoliittisen selonteon tulevaisuuden haasteissa on arktisen alueen kehitysnäkymien osalta varsin niukat toteamat.

– Arktisella alueella on kuitenkin huomattava taloudellinen potentiaali, josta Suomikin voi hyötyä liittyen etenkin luonnonvaroihin ja uusiin kuljetusreitteihin, Eloranta sanoo.

Eloranta huomauttaa, että pohjoisten merireittien vapautuminen jäästä voi tulevaisuudessa mullistaa koko maapallon logistiikkavirrat. Suomen tuleekin huomioida pohjoisten merireittien tuleva avautuminen tehtäessä liikennestrategisia päätöksiä pitkälle tulevaisuuteen.

– Tällä hetkellä Suomelta puuttuvat hyvät yhteydet Barentsin merelle ja sen keskuksiin esim. Murmanskiin ja Tromssaan. Henkilö- ja tavaraliikenteen yhteydet puuttuvat myös Perämeren kaaren alueelta Venäjälle itään ja Norjaan pohjoiseen, Eloranta huomauttaa. – Tarvitsemmekin kipeästi yhteisen kansallisen strategisen näkemyksen Pohjois-Suomen liikennejärjestelmän kehittämisen tavoitteista ja toimenpiteistä, mm. pohjoismaisella foorumilla sitä on jo odoteltu, kertoo Eloranta.