Pitkän pohdinnan jälkeen olen päättänyt luopua aluevaaliehdokkuudestani

Vaikka haluaisin olla mukana historiallisessa ensimmäisessä aluevaltuustossa, jossa toimeenpannaan vuosia valmisteltu ja odotettu sosiaali- ja terveysuudistus, niin pitkän pohdinnan jälkeen olen kuitenkin päättänyt luopua aluevaaliehdokkuudestani.

Päätökseni perustuu siihen, että tulevien hyvinvointialueiden valtuutetun tehtävät näyttävät muodostuvan etenkin näin alkuvaiheessa niin aikaavieviksi ja vaativiksi, etten pystyisi sovittamaan mahdollista aluevaltuutetun tehtävää kunnolla yhteen kansanedustajan työn ja siihen liittyvien muiden tehtävieni ja vastuiden kanssa, joita minulle on tällä vaalikaudella kertynyt poikkeuksellisen paljon.  Ajattelen, että ei olisi äänestäjiä kohtaan oikein ottaa vastaan vaativaa tehtävää, jota en ehkä pystyisi muiden tehtävieni takia kunnolla hoitamaan.

Olen kahden eri valiokunnan jäsen, joista toisessa eli sivistysvaliokunnassa toimin myös varapuheenjohtajana. Olen lisäksi valtiovarainvaliokunnan sivistysjaoston ja maa- ja metsätalousjaoston jäsen. Lisäksi mm. toimin Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön parlamenttivaltuuskunnan ja Arktisen valtuuskunnan jäsenenä. Olen myös Opetushallituksen johtokunnan puheenjohtaja ja sekä Finnveran että Kansallisteatterin hallintoneuvoston jäsen ja Itlan valtuuskunnan varapuheenjohtaja. Koska haluan hoitaa kaikki tehtäväni kunnolla – Turun kaupunginvaltuusto mukaan lukien – on pakko todeta, että enempää tehtäviä en juuri nyt voi ottaa vastaan ja siksi ehdokkaaksi suostumislomake aluevaaleihin jää minulta tällä kertaa allekirjoittamatta.

Lopullinen päätökseni varmistui, kun näin miten upea ja osaava ehdokaslista Varsinais-Suomen SDP:llä on aluevaaleihin tulossa. Minun tilalleni ehdokaslistalle löytyy vielä varmasti hyvä ehdokas. Olen tietenkin mukana vaalityössä SDP:n ehdokkaiden puolesta.