KUTSU
Onko huoli matkapuhelinsäteilyn terveysvaikutuksista turhaa?
Langaton teknologia ja sen myötä radiotaajuinen sähkömagneettinen säteily lisääntyy ympärillämme koko ajan. Mitä tämä säteily on, miten sitä säännellään vai säännelläänkö lainkaan? Miten Säteilyturvakeskuksen suositukset ovat määrittyneet? Mitä uusin tutkimus sanoo radiotaajuisen sähkömagneettisen säteilyn haitoista? Miten voimme hallita mahdollisia riskejä? Tarvitsemmeko lisää ohjeistusta ja normeja?
Asiaa pohditaan tiistaina 6.5.2014 klo 16–19 eduskunnan Kansalaisinfossa,
Arkadiankatu 3.
Ohjelma
16.00 Tilaisuuden avaus
Eeva-Johanna Eloranta, kansanedustaja
16.10 Mitä radiotaajuinen sähkömagneettinen säteily on ja miten sitä säännellään?
Marjukka Hagström,OTM, VTM, projektipäällikkö, tutkija, Turun ammattikorkeakoulu
16.30 Riskiviestintä ja tieteellinen epävarmuus, tapaustutkimus matkapuhelinsäteilystä
Anu-Liisa Rönkä, YTM
16.50 Is the concern of the health effects of mobile phones pointless?
Lennart Hardell, LT, professori, Örebron yliopisto
17.35 Miksi turhaa altistumista matkapuhelimen säteilylle tulee välttää?
Tommi Toivonen, laboratorionjohtaja, Ionisoimattoman säteilyn valvonta, Säteilyturvakeskus
17.55 Miten altistusta radiotaajuiselle säteilylle voisi vähentää?
Mikko Ahonen, FT, tutkija, Tampereen yliopisto
18.15 Keskustelua
18.50 Loppusanat: Tarvitsemmeko lisää ohjausta ja normeja radiotaajuisen sähkömagneettisen säteilyn ja sen haittojen hallitsemiseksi?
Vapaa pääsy
Ennakkoilmoittautumista ei tarvita. Seminaari pidetään suomeksi lukuun ottamatta professori Hardellin englanninkielistä puheenvuoroa. Tulkkausta ei ole järjestetty.
Seminaarin järjestää sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta.
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.